Je wil een project doen over onze klaslokaal?
Dat kan! Het worden wel allemaal DOE-opdrachten.

DE MAQUETTE
1. Kies de schaal om je maquette te maken
* Ben je heel erg handig, heb je fijne vingertjes? Kies dan een kleinere schaal
zoals 1:100 dat wordt prutsen šŸ™‚
* Wil je wat ruimer werken? Kies dan een grotere schaal!
zoals 1:10 je zal dan wel wat plaats nodig hebben!
* Je kan ook een voor jou aangename schaal kiezen
alles tussen 10 en 100 is goed. 1:50? Goeie keus voor deze opdracht!

Weet je niet meer hoe dat je moet werken met een schaal? Kijk dan bij de letter S in de infotheek.

2. Verzamel je materiaal
Karton, tekenpapier, breekmes, schaar, lat, meetlint, lijm … daarmee kom je al een heel eind.

3. Ga aan de slag!
*Ā Begin met de klas op te meten: vloer, muren en ramen. Noteer alle afmetingen.
Reken om met behulp van je schaal!
* Steek je lokaal in elkaar. Maak je ook een dak voor je maquette? Misschien regent het deze nacht šŸ™‚
* Nu doe je hetzelfde met de meubels. Maak deze in tekenpapier.
Gebruik zoveel mogelijk kubussen en balken voor de kasten, zetels en tafels.

4. Maak een schattenjacht voor je klasgenoten
Verberg een aantal schatten en vraag je klasgenoten om op zoek te gaan.
Je geeft hen een tip door een pionnetje te plaatsen in je maquette.

DE PLATTEGROND
1. Gebruik schaal 1:50 om je plattegrond te tekenen
* Je neemt als het ware een luchtfoto van je maquette
We gaan van 3 dimensies (lengte, breedte, hoogte) naar 2 dimensies (hoogte verdwijnt)
* Teken het plan van de klas.
Zorg dat je blad voldoende groot is.
Gebruik een lat en een tekendriehoek om te tekenen.
Vergeet niet alle meubels ook op schaal, vanuit bovenaanzicht, te tekenen

2. Maak een speurtocht voor je klasgenoten
* Kopieer je plan enkele malen
* Verstop je plannen in de klas met telkens de weg naar het volgende plan
Gebruik opdrachten als:”Zet 5 stappen naar het noorden, ga drie stappen naar het zuiden …”
* Op het laatste plan zet je de vragen:
– Op welke schaal tekenden we de plattegrond?
–Ā Bereken hoeveel meter je hebt gelopen
* Doe dit voor verschillende teams, het eerste team dat de juiste afstand heeft uitgerekend is de winnaar.

3. Bedenk je zelf nog een andere wedstrijd met je plattegrond of met je maquette?

4. Alles klaar? Richt nu zelf de klas in zoals jij het zou willen!
* Plaats de meubels in je maquette, dezelfde of nieuwe, zoals jij ze zou willen zien staan (neem foto)
* Schilder de maquette van de Ā klas in je eigen kleuren (foto)
* Maak van de klas een eigen creatie, spaar kosten noch moeite! Niks is te gek! (foto)
* Stel je ideale klas aan ons voor!