‘Het ding’ was in de tijd van de Vikings de dorpsvergadering.
Er werd recht gesproken, conflicten werden er bijgelegd, plannen voor het ganse dorp werden er gesmeed. Er werden wetten gemaakt en heel belangrijke beslissingen genomen. Iedereen moest zich neerleggen bij de beslissingen die genomen werden tijdens ‘het ding’.
Iedere ‘vrije’ aanwezige had stemrecht. Ieder stem telde even veel. Mannen en vrouwen waren gelijk.
Het ding werd voorgezeten door het dorpshoofd of als het om meer dorpen ging door de yarl.
Hij zag er op toe dat de wetten gerespecteerd werden en dat het ding eerlijk verliep.
De Vikings waren een ‘democratisch’ volk. Ver vooruit op hun tijd.

Een klas is een weerspiegeling van de maatschappij en van de gezinnen waar de kinderen opgroeien. Sommige leefgroepen kunnen in harmonie samen leven en kunnen het samenleven ordenen op een eerlijke, warme en meevoelende manier. In die harmonische leefgroepen moet ‘het ding’ niet als instituut geïnstalleerd worden. Problemen worden niet opgeblazen, ego’s komen niet in patstellingen te staan maar er wordt op een natuurlijke manier gezocht naar oplossingen waar iedereen de ander in zijn waarde laat.
Die leefgroepen hebben 1 wet boven alle andere gesteld. Die wet is de Liefde.
Daar is de volwassene een begeleider i.p.v. een leider. Dit is uiteraard een droomscenario die je hoopt elk jaar te mogen beleven.

Maar soms is samenleven niet zo makkelijk. Aan welk gedrag spiegelen de leerlingen zich, welke bagage brengen ze mee naar de klas, hoe verloopt de interactie buiten de school en via de sociale media? Is ego belangrijker dan harmonie, is eigen vrijheid losgekoppeld van verantwoordelijkheid, is leven in harmonie een vreemde wereld …

In groepen die de harmonische weg nog niet zo goed kunnen bewandelen installeren we ‘het ding’.
Op 3 muurkranten kunnen de leerlingen hun grieven, voorstellen en bemoedigingen kwijt. De muurkranten zorgen er voor dat conflicten gekanaliseerd worden en dat de lln. zich gehoord voelen. Het smoort ook vetes in de kiem. ‘Het staat op de muurkrant? Het wordt donderdag behandeld.’
Op ‘het ding’ worden de 3 muurkranten behandeld en wordt naar een oplossing gezocht die de positieve dynamiek van de klas kan stimuleren. Er kunnen afspraken genoteerd worden, wetten geformuleerd …

Elke week op donderdag, na de middag, wordt het ding georganiseerd.
Het ding wordt voorgezeten door een ‘gekozen’ voorzitter. Iemand die het vertrouwen geniet van de groep, die kan objectiveren en relativeren, die de kracht van harmonie begrijpt. Wordt er geen consensus bereikt over de te kiezen voorzitter, dan zit een oudere leerling uit een hogere klas het ding voor.
Er kunnen ook adviseurs aanwezig zijn. Dit zijn lln. uit (meestal hogere) klassen waar wel al een zekere harmonische levensvorm werd bereikt.

Bij hoge uitzondering kan de klas een ‘spoedding’ samen roepen: als er beslissingen niet kunnen uitgesteld worden omdat anders de deadline overschreden wordt, bij ernstige overtredingen …

Uiteindelijk streven we  er naar ‘het ding’ overbodig te maken.

Leidvragen bij conflicten in een geroutineerd ‘ding’ kunnen zijn:
1. Is er een afspraak?
2. Heeft iemand zich niet aan deze afspraak gehouden?
3. Was er een goeie reden om je niet aan deze afspraak te houden?
4. Moeten we de afspraak veranderen of aanpassen?
5. Zo niet … hoe kunnen we dit oplossen?

6. Kun je deze situatie vergelijken met een situatie uit de maatschappij?
7. Hoe lossen ze het daar op? Wie?
8. Vind je dat correct? Of is de mens ondergeschikt gemaakt aan de wet?
9. Zijn er rechten geschonden? Of is enkel de orde verstoord?
10. Laatste woord, ronde van verzoening.