In Wims klas neemt muziek een heel belangrijke plaats in.
Het is niet iets dat we zomaar af en toe eens doen. Elke morgen starten we de dag met muziek: zingen, ukelele spelen, andere instrumenten bespelen … daarnaast wordt er ook heel vaak gedanst.
Dit komt niet alleen de klasdynamiek ten goede. Heel wat wetenschappelijke studies onderlijnen het belang van muziek in het groeiproces. Ook van volwassenen.
Hieronder enkele interessante artikels ‘just a click away’:
Muziekles stimuleert het kinderbrein.
Wat muziek doet met kinderhersenen.
Hersenen, muziek en gedrag.
Geheugen: Beter onthouden door middel van muziek.
Neuropsycholoog Erik Scherder: Muziek geeft een beter leven.
Dit is wat muziek met ons brein doet.
Behavioral and Neural Correlates of Executive Functioning in Musicians and Non-Musicians.
“Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once he grows up.”
“If you hear a voice within you say, ‘You cannot paint,’ then by all means paint, and that voice will be silenced”
“Imagination is the beginning of creation. You imagine what you desire, you will what you imagine, and at last, you create what you will”
“Creativity is just connecting things. When you ask creative people how they did something, they feel a little guilty because they didn’t really do it, they just saw something. It seemed obvious to them after a while”